REKLAMI GEÇ

‘Mangala’ ile tanıştınız mı?

‘Mangala’ ile tanıştınız mı?

Servergazi İmam Hatip Ortaokulu Fen Bilimleri Öğretmeni ve aynı zamanda Zeka ve Strateji Kulübü Öğretmeni Faruk Gülhan direktörlüğünde, “Servergazi İmam Hatip Ortaokulu Geleneksel Mangala Turnuvası” düzenlendi.

Haber Merkezi / DENİZLİHABER / 12 Mart 2017 Pazar, 15:04

“Mart Kapıdan Baktırır, Mangala Turnuvası Yaptırır” sloganı ile 6-8 Mart tarihlerinde 173 sporcu ile başlayan; rekabetin, centilmenliğin, heyecanın zirvede olduğu, tek taşın oyunun kaderine etki ettiği, turnuva her detayıyla adrenalini yüksek tuttu.
Turnuva sonunda dereceye giren sporcular sırasıyla Muhammet Onur Başyiğit, Hatice Düğencili ve Sebahat Dede olarak belirlendi.
Zeka ve Strateji Kulübü Öğretmeni Faruk Gülhan, “Zekâ ve strateji oyunları sporcularda planlama, organizasyon, dikkat, odaklanma, ayırt etme, öngörü vb. gibi zihinsel becerileri geliştirmekle beraber, başladığı işi sonunu kadar devam ettirme, azim, empati, direnme, mücadele etme gibi kişilik gelişimi ile ilgili faktörleri kazanmamızı da sağlıyor” dedi.
Zeka ve Strateji Kulübü Öğretmeni Faruk Gülhan, zeka ve strateji oyunlarının Denizli’de yaygınlaşması amacıyla okulumuzda bu tür faaliyetleri yapacaklarını, öğrencilerimizden tutun her kesime hitap eden bu oyunlarla bireylerin zeka gelişimlerine katkı sağlamak amacında olduklarını belirtti.
Kökeni 16. yüzyıla dayandığı düşünülen zeka ve strateji oyunu Mangala’nın Güneydoğu Anadolu bölgesinde ortaya çıktığı düşünülüyor. İlk olarak Osmanlı minyatürlerinde tasvir edilen bu oyunla Avrupa ülkelerinin tanışması ise 1600’lü yılların sonlarını buluyor.


MANGALA NASIL OYNANIR?
Toplam 48 taşla oynanan Mangala’nın oyun tahtası üzerinde karşılıklı 6’lı iki sıra halinde dizilmiş 12 küçük göz ve her oyuncunun kendi taşlarının yer aldığı iki büyük kasa gözü bulunuyor.
Oyuna başlarken oyuncular 48 taşı her kutuda 4’er tane olacak şekilde dağıtırlar.
Her oyuncunun önündeki 6 göz kendi bölgesi, karşısındakiler ise rakibinin bölgesi olarak bilinir.
Kura sonucu oyuna başlama hakkı kazanan oyuncu kendi bölgesindeki gözlerin birinden 4 taş alarak oyuna başlar ve saat yönünün aksine giderek her bir göze bir taş bırakarak ilerler. Eğer son taş kasa gözüne denk geldiyse oyuncunun yeniden oynama hakkı vardır.
Oyuncu taşları tek tek bir sağındaki gözlere kaydırırken, eğer kendi bölgesinin sonunda elinde taş kaldıysa rakibinin bölgesine geçerek taşları rakibinin gözlerine bırakmaya devam eder.
Eğer bıraktığı taşlar rakibinin gözündeki taş sayısını çift sayı yaparsa oyuncu o gözdeki taşların hepsine sahip olarak onları kasasına katar.
Eğer oyuncu rakibinin bölgesini bitirdiğinde de elinde hala taş kaldıysa ve bu taş kendi bölgesindeki boş bir göze denk geliyorsa o zaman oyuncu hem bu göze denk gelen tek taşı hem de rakibinin karşı gözündeki taşları alarak kasasına katar.

OYUNU KAZANMAK
Oyunun amacı, oyunun sonunda kasa gözünde en fazla taşı biriktirerek oyunu kazanmak. Kendi gölgesindeki taşları ilk bitiren oyuncu rakibinin taşlarına da sahip olarak oyunu kazanır. Kısaca strateji ve öngörü oyunu kazanmak için oldukça önemli. 5 set halinde oynanan oyunda, seti kazanan oyuncu 1 puan alırken kaybeden oyuncu 0 puanda kalır. 5 set sonucu en fazla puan toplayan oyuncu oyunu kazanır.

Yorum Yaz

Aşağıdaki gerekli alanlara bilgilerinizi girmelisiniz. e-posta adresiniz yayınlanmayacaktır.

 karakter kaldı